Μ5Υ2/1 Τεχνικές και εργαλεία οπτικοποίησης μοριακής δομής, χημικών ιδιοτήτων και δεδομένων
Διδάσκοντες: Α. Γιαννακουδάκης, Π. Γιαννακουδάκης, Μ. Σιγάλας, Ν. Χαριστός
Εξάμηνο: Α, Ώρες διδασκαλίας/εβδομάδα: 2ECTS: 5
Τα επίπεδα των αναπαραστάσεων στη Χημεία. Επιστημονικά και νοητικά μοντέλα. Στατικές και δυναμικές αναπαραστάσεις. Δισδιάστατες διαγραμματικές και τρισδιάστατες αναπαραστάσεις της μοριακής δομής και εργαλεία δόμησης τους. Οπτικοποίηση βιομορίων.  Οπτικοποίηση δεδομένων σε δύο και τρεις διαστάσεις.  Υψομετρικοί χάρτες και ισομετρικές επιφάνειες. Μεθοδολογία οπτικοποίησης ατομικών τροχιακών και μοριακών τροχιακών, ηλεκτρονιακής πυκνότητας και ηλεκτροστατικού δυναμικού, κ.α. Ενσωμάτωση αλληλεπιδραστικών μοριακών μοντέλων και οπτικοποιήσεων  χημικών ιδιοτήτων και δεδομένων σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες.
Μ5Υ2/2 Διδακτική Φυσικών Επιστημών
Διδάσκοντες: Μ. Καλλέρη, Β. Κουταλάς, Δ. Ψύλλος
Εξάμηνο: Α, Ώρες διδασκαλίας/εβδομάδα: 3ECTS: 10
Ιστορική εισαγωγή και εξέλιξη. Όψεις της Σύγχρονης Διδακτικής. Ιδέες και συλλογισμοί μαθητών. Γενικά χαρακτηριστικά των ιδεών και των συλλογισμών των μαθητών.  Γνωστικός εποικοδομητισμός και εννοιολογική αλλαγή.  Οι σύγχρονες  διερευνητικές προσεγγίσεις. Η εκπαιδευτική –ερευνητική διεύρυνση  των σκοπών της διδασκαλία και μάθησης στις ΦΕ. Προς τη φύση της Επιστήμης. Η δομή και  τα χαρακτηριστικά των σύγχρονων διερευνητικών προσεγγίσεων και οι διαφορές από τις ανακαλυπτικές, εποικοδομητικές. Το μοντέλο ΔΙΕΔΙΑ. Παιδαγωγική γνώση περιεχομένου (ΠΓΠ). Παράγοντες με τους οποίους σχετίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία. Ρόλος του εκπαιδευτικού. Όψεις της γνώσης του εκπαιδευτικού. Μελέτη εμπλεκομένων όψεων της ΠΓΠ σε μια περίπτωση εφαρμογής. Έρευνα δράσης (ΕΔ):  Στάδια, Αναστοχασμός και σύνδεση με ΠΓΠ, σημασία και χρησιμότητα της ΕΔ για την εκπαιδευτική διαδικασία, Μοντέλο βαθμών συμμετοχής εκπαιδευτικών, παράδειγμα εφαρμογής. Eρωτήσεις. Τύποι ερωτήσεων εκπαιδευτικού. Ερωτήσεις παιδιών και ο χειρισμός τους. Σχεδιασμός και ανάπτυξη δραστηριοτήτων.  Οπτικοποιήσεις στη Μάθηση της Χημείας:  Ο ρόλος των πολλαπλών αναπαραστάσεων στη Διδασκαλία και στη Μάθηση της Χημείας. Μάθηση και κατανόηση της Χημεία με τις Οπτικοποίησης – Διάκριση αρχαρίων και εμπειρογνωμόνων. Πολυμεσικά και πολύ-αναπαραστασιακά περιβάλλοντα μάθησης της Χημείας. Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση: Μοντέλα και μέθοδοι αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Μορφές αξιολόγησης των μαθητευομένων. Αξιολόγηση της μάθησης υποστηριζόμενη από τις Τεχνολογίες (Σύγχρονη και Ασύγχρονη εξ’ αποστάσεως αξιολόγηση και ανατροφοδότηση των μαθητών).
Μ5Υ2/4 Σύγχρονες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις και Οργάνωση της Διδασκαλίας
Διδάκοντες: Κ. Μπονίδης
Εξάμηνο: Α, Ώρες διδασκαλίας/εβδομάδα: 3ECTS: 10
Παιδαγωγική – Επιστήμη της Αγωγής και της Εκπαίδευσης. Θεωρία και ανάπτυξη των προγραμμάτων σπουδών και μεθόδευση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η ακαδημαϊκή ιδεολογία του προγράμματος σπουδών. Η ιδεολογία της κοινωνικής αποτελεσματικότητας του προγράμματος σπουδών. H παιδοκεντρική ιδεολογία του προγράμματος σπουδών. Εποικοδομισμός και εποικοδομητική Παιδαγωγική. Οι κριτικές θεωρίες, η αναδομιστική θεωρία αγωγής και η αντίστοιχη ιδεολογία του προγράμματος σπουδών. Ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών «σκοπών και στόχων» για το μάθημα της Χημείας και ενιαιοποιημένων προγραμμάτων διαδικασίας.
Μ5Υ2/4 Διδακτική Προσέγγιση Θεμάτων Χημείας
Διδάσκοντες: Α. Γιαννακουδάκης , Π. Γιαννακουδάκης, Ι. Λυκάκης, Μ. Σιγάλας
Εξάμηνο: Α, Ώρες διδασκαλίας/εβδομάδα: 3ECTS: 5
Διδακτική μεθοδολογία θεμάτων όπως: Δομή της ύλης. Περιοδικός Πίνακας. Χημικός δεσμός. Καταστάσεις της ύλης. Στοιχεία Χημικής Θερμοδυναμικής, Χημική Ισορροπία. Χημική Κινητική. Γαλβανικά στοιχεία.  Πρότυπο ηλεκτρόνιο Η. Κανονικά δυναμικά. Μπαταρίες. Ηλεκτρόλυση. Διάβρωση. Αντιδράσεις οξειδοαναγωγής. Ονοματολογία οργανικής χημείας. Ισομέρεια. Οργανικές αντιδράσεις. Αλκάνια – πετρέλαιο. Αλκένια – πολυμερισμοί. Αρωματικοί υδρογονάνθρακες. Αμινοξέα, Πεπτίδια, Πρωτεΐνες. Υδατάνθρακες, Γλυκοπρωτεϊνες. Λιπίδια. Νουκλεϊνικά οξέα.  Ανασυνδυασμένο DNA. Κύτταρο και πηγές ενέργειας.
Μ5Υ2/5 Εργαστηριακή διδασκαλία της Χημείας και Εφαρμογές Αυτοματοποίησης και Πληροφορικής
Διδάσκοντες: Π. Ακρίβος, Δ. Γαβριήλη, Ν. Παπαδόπουλος
Εξάμηνο: B, Ώρες διδασκαλίας/εβδομάδα: 2ECTS: 5
Προσομοιώσεις πειραματικών διατάξεων και διαδικασιών. Μεθοδολογία (μοντέλλα, μαθηματική απεικόνιση, αναπαραγωγή πραγματικότητας). Εργαλεία ανάπτυξης. Πλατφόρμες διασύνδεσης με το λειτουργικό σύστημα. Υλοποίηση Παραδείγματα εφαρμογής στη χημικό εργαστήριο. Πειράματα ελεγχόμενα από ηλεκτρονικό υπολογιστή. (υλικά διασύνδεσης, λογισμικό, πρωτόκολλα). Προσομοίωση πειραμάτων. Έλεγχος πειραμάτων από απόσταση μέσω δικτύου.
Μ5Υ2/6 Ιστορία και Επιστημολογία της Χημείας
Διδάσκοντες: Π. Ακρίβος, Ε. Βαρέλλα
Εξάμηνο: B, Ώρες διδασκαλίας/εβδομάδα: 3ECTS: 10
Απόψεις των αρχαίων Ελλήνων για τις φυσικές επιστήμες και σύγκριση με νεώτερες θεωρίες. Χημεία και χημική τεχνολογία των αρχαίων και μέσων χρόνων και μέθοδοι χρήσης του υλικού για εκπαιδευτικούς σκοπούς (συλλογή και αποτίμηση, πειραματική αναπαραγωγή βάσει της παλαιάς τεχνογνωσίας, τρόποι παρουσίασης των αποτελεσμάτων με χρήση σύγχρονων εποπτικών μέσων, ένταξη σε θεσμοθετημένα προγράμματα). Ιστορία της Χημείας ως επιστήμης κατά τους δύο τελευταίους αιώνες. Το έργο σημαντικών πρωτοπόρων ερευνητών.
Μ5Υ2/7 Εφαρμογές των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας στη Διδασκαλία της Χημείας
Διδάσκοντες: Α. Γιαννακουδάκης, Μ. Σιγάλας, Ν. Χαριστός
Εξάμηνο: B, Ώρες διδασκαλίας/εβδομάδα: 3ECTS: 10
Τεχνολογίες Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην εκπαίδευση. Σύγχρονες αντιλήψεις για τη μάθηση και τη διδασκαλία και η εφαρμογή τους με εργαλεία υπολογιστικής και δικτυακής τεχνολογίας. Διδακτική αξιοποίηση εκπαιδευτικών λογισμικών Χημείας και εργαλείων γενικής χρήσης. Αξιοποίηση τεχνολογιών πληροφορικής στην εκπαίδευση. Εύρεση, επεξεργασία και αποθήκευση ήχου, εικόνας και video. Προγράμματα σχεδίασης συντακτικών τύπων και δημιουργίας μοριακών μοντέλων (CS ChemDraw, CS Chem3D). Χρήση του διαδικτύου (Internet). Παραγωγή απλού εκπαιδευτικού λογισμικού με τη χρήση εργαλείων παρουσιάσεων (presentation software). Ανάπτυξη ιστοσελίδων και ενσωμάτωση σε αυτές διδαδραστικών τρισδιάστατων μοριακών μοντέλων.
Μ5Υ2/8 Μεθοδολογία Έρευνας και Ανάπτυξης στη Χημική Εκπαίδευση
Διδάσκοντες: Όλοι οι διδάσκοντες
Εξάμηνο: B, Ώρες διδασκαλίας/εβδομάδα: 2ECTS: 5
Επισκόπηση της βιβλιογραφίας, γραφή παραπομπών και αναφορών με διάφορα συστήματα. Μεθοδολογίες/μέθοδοι και κυριότερα επιστημολογικά παραδείγματα στην εκπαιδευτική έρευνα. Ποιοτικές, ποσοτικές και μικτές προσεγγίσεις. Εγκυρότητα, αξιοπιστία, δεοντολογία.